Pohyb jako klíč k lepším školním výsledkům: Jak propojit sport a učení

17.02.2025
Škola i sport jsou pro děti důležité a nemusí se vzájemně vylučovat. Správná organizace času a pohybové aktivity pomohou nejen zlepšit školní výsledky, ale i zvýšit celkovou pohodu a zdraví (Donnelly et al., 2016). Vztah mezi pohybem a kognitivními funkcemi je dobře zdokumentován vědeckými studiemi. Pravidelná fyzická aktivita má přímý vliv na školní výkony dětí a dospívajících. Jak tedy sport pomáhá a proč by měl být součástí každodenního režimu?

Zásadní význam sportu pro školáky

Lepší zdraví a kvalitnější spánek: Děti, které pravidelně sportují, mají silnější imunitu, lepší držení těla a méně zdravotních problémů souvisejících se sedavým stylem života (Janssen & LeBlanc, 2010). Sport pomáhá regulovat biologické rytmy a podporuje hluboký spánek, který je zásadní pro regeneraci mozku a upevňování naučených informací (Lang et al., 2013).

Vyšší disciplína a odpovědnost: Sport učí děti plánovat si čas, dodržovat pravidla a pracovat na sobě, což jsou dovednosti užitečné i při studiu (Tomporowski et al., 2015).

Lepší sociální dovednosti: Týmové sporty pomáhají rozvíjet komunikaci, spolupráci a respekt k druhým, což dětem usnadňuje zapojení do školního kolektivu.

Lepší paměť, koncentrace a rychlejší učení: Pohyb podporuje tvorbu nových neuronových spojení v mozku, což usnadňuje zapamatování a vybavování informací (Hillman et al., 2009). Krátké pohybové pauzy během výuky mohou vést k lepšímu soustředění a vyšší produktivitě (Mura et al., 2015).

Vyšší duševní pohoda: Cvičení stimuluje uvolňování endorfinů, které zlepšují náladu a snižují úzkost – klíčové faktory pro úspěšné učení.

Plánování času: Jak zvládnout školu i tréninky?

Plánujte dopředu: Každý týden si udělejte přehled úkolů a tréninků, abyste předešli stresu z nahromaděných povinností.

Využívejte čekací dobu: Čekání na trénink, cesta autobusem nebo přestávky ve škole jsou skvělé příležitosti k rychlému zopakování učiva.

Vytvořte si rutinu: Každodenní rozvrh pomáhá udržet pořádek v činnostech a minimalizovat čas, který trávíte přemýšlením, co dělat dál.

Stanovte si čas bez rušivých vlivů: Odložte telefon, vypněte sociální sítě a soustřeďte se na školu nebo regeneraci.

Efektivní způsoby učení pro sportovce

Učte se v kratších blocích: Metoda pomodoro (25 minut učení, 5 minut přestávka) pomáhá udržet soustředění.

Používejte aktivní učení: Místo pasivního čtení si dělejte poznámky, vysvětlujte si látku nahlas nebo ji učte někoho jiného. Vizuální pomůcky, myšlenkové mapy a audioknihy pomáhají uchovat informace lépe než pouhé čtení textu.

Opakujte si učivo pohybem: Chůze nebo lehký pohyb při učení může zlepšit zapamatování informací.

Sport a škola se efektivně doplňují

Najít rovnováhu mezi školou a sportem nemusí být složité – klíčem je plánování, efektivní učení a dostatek odpočinku. Sport pomáhá nejen tělu, ale i mozku, a správně nastavený režim vám umožní dosahovat skvělých výsledků v obou oblastech. Nejde o to dělat vše dokonale, ale hledat způsoby, jak sport a školu propojit tak, aby vám přinášely radost a úspěch.

Sportujte, učte se a buďte nejlepší verzí sebe sama!

Použité zdroje:

Donnelly, J. E., Hillman, C. H., Castelli, D., Etnier, J. L., Lee, S., Tomporowski, P., Lambourne, K., & Szabo-Reed, A. N. (2016). Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: A systematic review.Medicine & Science in Sports & Exercise, 48(6), 1197–1222.

Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2009). Besmart, exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 9(1), 58–65.

Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of thehealth benefits of physical activity and fitness in school-agedchildren and youth. International Journal of BehavioralNutrition and Physical Activity, 7(40), 1–16.

Lang, C., Brand, S., Feldmeth, A. K., Holsboer-Trachsler, E., & Pühse, U. (2013). Increased self-reported and objectivelyassessed physical activity predict sleep quality amongadolescents. Physiology & Behavior, 120, 46–53.

Mura, G., Rocha, N. B., Helmich, I., Budde, H., & Machado, S. (2015). Physical activity interventions in schools forimproving lifestyle in European countries. Clinical Practiceand Epidemiology in Mental Health, 11(1), 77–101.

Tomporowski, P. D., Davis, C. L., Miller, P. H., & Naglieri, J. A. (2015). Exercise and children's intelligence, cognition, and academic achievement. Educational Psychology Review, 20(2), 111–131.